Muzikal Lat: Pabila bakat & disiplin jadi satu

(Published in Sinar Harian, subsequently republished in  The Malaysian Insider).

Tidak seperti orang lain, kenangan saya bersama karya-karya Datuk Mohd Nor Khalid (Lat), fitrahnya luka. Kali terakhir membaca komik Kampung Boy, saya termanggu di katil hospital arwah ayah.

Sebelum meninggal dunia, deria penglihatan ayah kabur dirosak racun kencing manis. Bergenang airmata melihat arwah terkial-kial untuk membaca komik Lat kegemarannya.

Lantaran, saya bacakan kuat-kuat untuk ayah setiap naskah kompilasi Lat yang pernah diterbitkan. Walaupun kartun-kartun itu sudah kelabu di mata ayah, dia tetap ketawa berdekah-dekah.

Selepas ayah pergi, saya humban komik itu jauh-jauh. Tiada tempat untuk karya Datuk Lat di rak buku kesayangan saya. Hati masih berat, ayah juara satu seluruh dunia, telah meninggalkan saya dan adik buat selamanya.

Tapi Ahad lepas telah mengubah semula perabadan saya terhadap karya ulung milik Lat, yang dipersembahkan dalam bentuk teater muzikal, sebagai tanda penghormatan terhadap sumbangan Lat dalam dunia seni tanahair. Kata orang tua, saya jatuh cinta sekali lagi…

Saya mulakan komentar terhadap Lat Kampung Boy, Sebuah Musikal (LKBSM) ini dengan satu kesimpulan: Gabungan seni antara Hans Isaac, Harith Iskander, Pat Ibrahim dan Michael Veerapan ini telah melangkaui batas jangkaan saya. Secara keseluruhannya, luar biasa sekali.

Saat montaj sulung dipaparkan, sehinggalah ke penutup bahagian pertama, saya telah menjadi saksi kepada beberapa aspek yang menakjubkan dalam muzikal ini: penataan cahaya pentas yang baik, transisi babak ke babak yang sekata, animasi menghiburkan tetapi tidak berjela, serta komunikasi dan koordinasi antara pelakon yang sarat disiplin.

Pendek kata, jarang ada yang sumbang ketika mereka berdialog atau menyanyi.

Dari aspek lakonan, watak gergasi kewartawanan negara, Tan Sri Samad Ismail, sebagai editor kanan di New Straits Times, telah dihayati tanpa cela oleh pelakon vetaran, Omar Abdullah.

Jalil Hamid yang menjadi bapa Lat itu juga, berjaya meraih mutiara airmata beberapa penonton di hadapan saya. Lat sungguh beruntung, dia juga punya ayah juara satu seluruh dunia.

Lakonan yang paling menghiburkan adalah milik dua watak penting dalam hidup Lat, Frankie dan Mrs Hew, yang telah dibawa dengan cemerlang oleh Douglas Lim dan Sandra Sodhy.

Lakonan Awie sebagai Lat ketika dewasa, dan Atilia sebagai isteri Lat, Faezah, tidak mantap keserasian (chemistry) di atas pentas. Kasih sayang yang cuba ditonjolkan, tidak sampai ke hati saya.

Juga bila Awie menghayati watak Lat yang bertarung menahan airmata, tatkala menerima berita kematian bapanya, kesedihan itu tidak telus di wajah dan intonasi pelakon.

Di pentas lakonan, Awie dan Atilia ini bak kata simpulan orang putih, masih rough around the edges.

Namun, kekurangan itu akan segera dimaafkan pabila Awie dan Atilia membuka mulut untuk menyanyi. Oh, sungguh merdu lagi mengasyikkan. Terbuai mimpi dan perasaan dengan sususan melodi dan garapan lirik yang dilontar dalam suara-suara yang sememangnya, dilahirkan hanya untuk menyanyi.

Ensembel dewasa dan kanak-kanak LKBSM telah mempamerkan koreografi dan nyanyian yang memukau di sepanjang dua jam persembahan. Pendek kata, mereka bersedia.

Antara lagu-lagu yang masih terngiang di telinga adalah, John Wayne Tak Nangis, Kampung Boy dan tidak ketinggalan, Hati ke Hati dendangan Atilia bersama Sandra yang telah melahirkan antara harmoni muzikal yang paling enak di halwa telinga.

Dan untuk lakonan paling cemerlang pula, saya sukar untuk membuat keputusan antara Omar, Jalil dan Douglas. Ketiga mereka memaparkan penghayatan bukan alang-kepalang yang pernah saya saksikan dalam sebuah produksi tempatan.

Jika tidak keterlaluan, saya berpendapat LKBSM ini, masih boleh dikemaskan lagi dari sudut penulisan skrip dan naratif yang sedikit bercelaru di bahagian kedua persembahan. Mungkin terlalu banyak fakta yang cuba disumbatkan dalam masa terhad, jadi ianya mengganggu momentum jalan cerita.

Sebelum pulang, saya berbual ringkas dengan penolong pengarah muzik LKBSM, Kudin, yang memberitahu bahawa setiap lontaran lagu dalam muzikal ini telah digubah satu-persatu oleh Michael Veerapan. Lagu dan koreografi dalam LKBSM semuanya baru dan asli.

Jika rentak gargantuan seperti ini boleh dikekalkan di pentas teater kita, saya percaya suatu hari nanti karyawan kita mampu melahirkan muzikal sehebat Cats atau Mamma Mia. Syabas, LKBSM.

Akhir kalam, sekiranya anda seorang  yang percaya dengan mimpi, seni, dunia kewartawanan dan apa-apa yang halus di jiwa, sila tonton muzikal ini. Keluarga besar produksi LKBSM akan berdendang di Istana Budaya sehingga 5 April 2011.

Salam sayang, Elviza – dan saya tahu, jika Pak Samad baca saya sign off begini, tentu saya kena marah!

One thought on “Muzikal Lat: Pabila bakat & disiplin jadi satu

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s